in Adevărul

S-a dat Glock la o parte?

E greu de spus, totuşi cred că nu. O animaţie ce redă cele petrecute în ultimul tur aici.

Când a început ploaia, în turul 66, cei de la Toyota le-au cerut piloţilor lor (Glock şi Trulli) să nu intre să schimbe pneurile, sperând că ploaia nu se va înteţi. Ceilalţi piloţi au făcut-o însă. În acel tur (Kovalainen,  Heidfeld, Barrichello, Rosberg, Bourdais şi Kubica), în următorul (Alonso, Raikkonen, Hamilton, Vettel şi Button), ori chiar în 68 (Massa). Brazilianul a revenit tot pe locul 1, avându-i în spate pe  Alonso, Raikkonen, Glock, Hamilton, Vettel, Trulli şi Kovalainen.

În afară de Glock şi Trulli, încălţaţi cu pneuri de uscat, toţi aveau gume intermediare pe o pistă umedă, însă pe cea mai mare parte a circuitului trasa era uscată. Din acest motiv, diferenţele de timpi dintre piloţii încălţaţi cu gume de uscat (Glock şi Trulli) şi ceilalţi, care aveau cauciucuri intermediare, nu erau mari. În turul 70, Vettel l-a depăşit pe Hamilton, după ce Kubica (aflat însă cu un tur în urmă), trecuse de amândoi. În acel moment, Massa era campion mondial.

La începutul turului final, ploaia s-a înteţit şi pneurile de uscat ale lui Glock au început să nu mai facă faţă. Germanul, care avea 15 secunde avantaj înaintea lui Hamilton, a început să piardă secundă după secundă, fiind depăşit în penultimul viraj.

Hamilton a parcurs ultimul tur in 1:26.261, având însă cauciucuri perfect adaptate la condiţiile pistei. Ca o comparaţie între două maşini identice, încălţate cu aceleaşi gume de uscat, Trulli a făcut pe ultimul tur 1:44.800, iar Glock 1:44.731, deci e greu de crezut că ambii piloţi Toyota au încetinit în mod special. Totuşi, Trulli a terminat cu 24 de secunde în urma coechipierului său, deci a rulat mai mult timp pe o pistă dificilă, şi a scos cam acelaşi timp. Mai mult, în aceste condiţii dificile, Trulli a scos un timp mai bun pe ultimul sector decât coechipierul lui cu 2,2 secunde.

Aşadar, e foarte greu de spus dacă încetinirea lui Glock din ultimul tur e cauzată de înteţirea ploii sau de alte motive. Eu cred că, totuşi, germanul a jucat corect.

Felicitări lui Vettel, viitorul campion al Formulei 1! Felicitări lui Massa, care ar fi fost campion mondial daca ploaia s-ar fi înteţit cu un minut mai târziu! Felicitări lui Hamilton, pentru că nu a renunţat la luptă până în ultimul moment.



Write a Comment

Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

145 Comments

  1. Si acum sa luam acesti timpi, pe care nu i-am verificat, dati de WaftC
    …………………..
    We all follow the Chelsea
    pe 2 November 2008 10:02 pm e
    Trulli si Glock, singurii doi piloti care nu au trecut pe gume de ploaie. Ultimul tur: Trulli 1:44.8, Glock 1:44.7

  2. AG
    Dacă situaţia era invers, adică Massa în locul lui Hamuilton şi invers, sş fi spus că Glock nu s-a dat la o parte. Totuşi Glock se afla pe o poziţie care aducea puncte. Prea uşor s-a lăsat bătut.

  3. acum mai b, in 97ine de zece ani, Damon Hill a facut o cursa monumentala la Hungaroring pe un Arrows sau Jordan, dar cu cateva tururi inainte de final i s-a blocat cutia de viteze in treapta e doua sau a treia. nu s-a dat la o parte, si Villeneuve a trebui sa iasa cu rotile din stanga de pe pista ca sa-l poata depasii in ultimul tur.
    Din ce vad, Glock s-a dat la o parte. Que barbaridad!

  4. Referitor la ultimul tur: Dupa ce a fost depasit, Glock nu a mai accelerat deloc. Asta numai pilot nu e.
    Trebuie vazut timpii pe ultimile ture ale tuturor pilotilor

  5. Si ma intorc din nou la ce scrie pe site-ul ITV:
    At first Glock’s lap times were competitive with the drivers on intermediates, but the rain increased at just the right moment for McLaren, causing Glock to tumble off the pace and allowing Lewis through.

  6. Barengott
    Sa nu ne pripim. Eu deja am facut-o, neobservand din transmisia live ca ploaia se intetise.
    Faptul ca ploaia s-a intetit pe ultimul tur a jucat un rol hotarator, marind diferenta de performanta intre masinile echipate cu pneuri de uscat si cele care aveau intermediare.

  7. Pe sectoare, ultimul tur:

    Hamilton: 1. 21.6, 2. 45.2, 3. 19.3
    Glock: 1. 24.8, 2. 54.7, 3. 25.0

    Glock a pierdut cel mai mult pe sectorul 2.

  8. Cand Vettel si Hamilton il depasesc pe Glock, acesta trebuia sa se tina de trasa, care era relativ uscata, in timp ce Vettel si Hamilton, cu pneuri intermediare, au putut sa ruleze mult mai usor pe partea uda.

  9. Ma uitasem pe link-ul dat de roach.

    In penultimul viraj, in spatele lui Glock e un Williams. Nu stiu care dintre ei. Unul intrase in turul 62, altul in 64. Intrebarea e: ce pneuri avea acela?

  10. M-am uitat la comentariile de la clipul pus de Leo:

    BFGerhardt (21 minutes ago) Show Hide
    0 Poor comment Good comment
    Marked as spam
    Reply
    With the present points sistem (10-8-6-5-4-3-2-1) Eddie Irvine would be F1 world champion in 1999 and not Mika Hakkinen.

    So… Irvine is better than Mika Hakkinen??
    BFGerhardt (24 minutes ago) Show Hide
    0 Poor comment Good comment
    Marked as spam
    Reply
    FIA Driver World Champioship
    (with old points sistems)

    1961-1990 points sistem (9-6-4-3-2-1)
    1. Massa – 77 points
    2. Hamilton – 75 points

    1991-2002 points sistem (10-6-4-3-2-1)
    1. Massa – 83 points
    2. Hamilton – 80 points

  11. Da, il gasisem si eu, dar are doar ultimul tur. Cel in spaniola are ultimele 2 tururi, care „spune” toata povestea (adica si cum a ajuns Lewis pe 6 :) )

  12. Gaby
    Concluzia e urmatoarea.
    Daca ploaia se intetea cu doua minute mai tarziu, Massa era campion mondial. Asa, cum pe ultimul tur pista s-a udat mai mult, Vettel si Hamilton au putut sa-l ajunga si sa-l depaseasca pe Glock mai usor.
    Cred ca Glock a jucat corect, dovada stand faptul ca a avut aproape acelasi timp cu Trulli, incaltat cu aceleasi pneuri si cu aceeasi masina.
    Raman doua intrebari:
    1. De ce in turul 37, cand Glock a intrat la boxe, a stat 14,5 secunde? Hamilton, care a intrat in turul 40, a stat doar 9,5 si a iesit cu putin inaintea lui Glock. Pentru Glock era suficient sa stea doar 11,5 ca sa aiba combustibilul necesar terminarii cursei.
    Nu sunt de acord cu Lord Barty, daca e de parere ca toti, in afara lui Glock si Trulli, erau programati pentru o alta oprire la boxe cu 3-4 tururi inainte de finiş. Au facut oprirea pentru ca a inceput ploaia, de altfel nici nu au realimentat, din cate imi aduc aminte.
    2. De ce Glock, pe ultimul sector, cand trebuia sa lupte pentru pozitie, a realizat un timp mai prost decat Trulli?
    Aici sa spunem ca fusese depasit de Vettel si Hamilton si a cautat sa-si prezerve pozitia.

  13. Pana maine, cand vor aparea timpii pe fiecare tur, nu putem trage mai multe concluzii. In acest moment insa, parerea mea este ca Hamilton a castigat corect, pentru ca ploaia l-a ajutat si Glock nu a putut sa mearga mai repede.

  14. Sunt un fan F1, nu pot sa zic un cunoscator, dar ce s-a intamplat acolo cu Glock nu mi s-a parut corect. Nu pot sa-mi dau seama cum a putut sa ‘piarda’ ata de mult timp acolo pe final. Cred ca Hamilton a castigat acest titlu in culise. Nu sunt fan nici Massa, nici Hamilton, simpatizez cu Kimi si din acest cu Vettel, care mi se pare un pilot traznet. Abia astept sezonul 2009.

  15. Barengott
    Cred ca pilotul Williams la care te referi e Rosberg. Kubica, dupa ce a trecut (pe pista, pentru ca era cu un tur in urma) de Vettel si de Hamilton, l-a depasit si pe el.
    Conform regulamentului, Rosberg i-a lasat pe Vettel si pe Hamilton sa treaca, pentru ca il ajunsesera din urma si erau cu un tur in fata lui. Ca sa raspuns, era pe gume intermediare.

  16. Glock nu a schimbat gumele în ultimele ture? E posibil să mă înșel insă
    la un moment dat prin radio chiar pe el îl anunțau primul că în zece minute apare ploaia. Era prin turul 53 parcă.

  17. Beleaua
    Nu, nu a schimbat. El si Trulli au ramas pe pista, licitandu-si sansa. Daca intrau si ei la boxe, probabil ca nu mai intrau in puncte. Daca ploaia nu se intetea pe ultimul tur, le-ar fi iesit.

  18. Și uite așa a iesit o cursă memorabilă :D .

    Și când te gândești că cei de la McLaren vroiau o cursă plictisitoare care să îi asigure titlul lui Hamilton. :D

    Noapte bună.

  19. Iata desfasurarea evenimentelor, de pe grandprix.com:
    On lap 66 as rain starts to fall Kovalainen, Heidfeld, Barrichello, Rosberg, Bourdais and Kubica pit and gamble on taking on intermediate rain tyres.

    On lap 67 Alonso, Raikkonen, Hamilton, Vettel and Button pit, Massa pitting the next lap, Glock and Trulli staying out on dry tyres.

    At lap 68 Massa led Alonso, Raikkenen, Glock, Hamilton, Vettel, Trulli and Kovalainen in eighth. Hamilton is being chased by Vettel – the Championship in the balance.

    With one lap to go Vettel passes Hamilton – Hamilton in sixth, tipping the Championship over to Massa if the order remains the same.

    Hamilton chases Vettel, but cannot catch him. Glock slows, slipping on dry tyres, and Vettel and Hamilton pass Glock – handing the Championship back to Hamilton in the final corner!

    On the cool-down lap, Felipe Massa believes he has won the championship, and is crushed when he learns that Hamilton has taken it away.

  20. Acum, iata ce scrie site-ul oficial, formula1.com, despre cea de-a doua intrare la boxe a lui Glock (cea la care a stat 14,5 secunde):
    Lap 37: Glock pits. He stays on the harder tyre – 14,5 secunde – he’s fuelled to the finish (…). Toyota had a slight problem getting the fuel hose on, which delayed him slightly.

  21. Pana la urma totul pare sa se fi clarificat. Acea aversa puternica din ultimul tur a decis pana la urma totul! Oricum Vettel e mare!

  22. Ok, problem, AG! Trulli a incheiat cursa la 24 sec dupa Glock. Timp in care a plouat berechet (ploaia se intetise, nu?) pe ultima sectiune, aia de curgea apa la vale… Si totusi, Trulli a scos cu 2,2s mai bine decat GLO. Pe un sector de 25s, si cu delayu’ de inundare de juma de minut, mi se pare totusi la limita blatului…

  23. Sincer, stii ce ne poate elucida? O comparatie la care nu vom avea acces niciodata: datele de telemetrie pe acel ultim sector intermediar GLO vs TRU. Atat.

    Cu vitezele instantanee, rapoartele utilizate, curba de acceleratie si temperatura pneurilor alea blestemate. That’s all. Da’ cre k le-a luat Charlie Whiting, le-a bagat intr-un seif si cu asta, merem toti la culcare linistiti.

  24. skogers
    Ma gandesc si la postarile lui Lord Barty.
    Lord Barty
    pe 2 November 2008 9:10 pm e
    Glock era plin pana la finish la stopul cel lung. Toti ceilalti dintre primi 8, nu erau. Daca nu ploua Hamilton iesea pe 6 pentru ca si Glock si Vettel treceau de el in conditii normale. Asa insa, Glock a riscat sa termine pe slickuri tocmai pentru ca daca oprea nu prindea punctele. Hamilton si Vettel l-au prins din urma in ultimul moment. Asta e, live to fight another day. Respekt!
    Lord Barty
    pe 2 November 2008 11:02 pm e
    Glock oricum nu mai oprea pana la sfarsit, motiv pentru care a declarat ca vizau locul 4\5. Toti ceilalti trebuiau sa opreasca pana la sfarsit pentru un ’splash and dash’, fie daca ploua fie daca nu.

  25. AG
    Sincer, ma gandeam acum la alta treaba: Fisico n-a inceput pe pneuri de uscat cursa? Sunt curios cum a mers in primele tururi, pe sectorul ala, cand pista era cam tot asa (tre sa revad cata apa ridicau aia in primele 2-3 tururi pe sectoru’ 3, fata de apa lu’ HAM/VET in ultimul tur pe sectorul 3).

    Si mai simplu, voi face asa: intai bunghesc cat scoteau cu intermediate pe sect. 3 pilotii la inceput de cursa, pana gasesc timpi identici cu cei ai baietilor pe intermediare la final (pe acelasi sect. 3). identific tururile respective si ma uit la Fisico. Ar fi un prim ordin de marime.

    Apoi insa, de-aia ziceam k tre telemetria lu’ Glock pe ultimu’ sector, fiindk daca dupa ce a fost depasit a ridicat picioru’ de pe pedala, imi falsifica neamtzu’ tot rationamentul…

  26. AG

    Pai au realimentat aia toti la trecerea pe intermediare cu 6-7 tururi inainte de final? N-am amintire… dar se poate! Te-ai uitat?

  27. skogers
    Da, e o idee, chiar daca Fisico e cu „Hai India”. Dar cred ca nu e relevant. Cred ca Glock chiar a ridicat de pe pedala dupa ce a fost depasit. Kovalainen era la 11 secunde, n-avea niciun rost sa riste in zona aia.

  28. skogers
    Nu mai tin minte exact, dar cred ca nu. Si oricum nu cred ca face vreun sef de echipa strategie cu ultima oprire cu 4-5 tururi inainte de finis, daramite mai multi.
    Eu cred ca, in afara de Vettel (la Button presupun ca a fost accidental), toti au mers pe o strategie cu doua opriri, iar ploaia de la final a mai pus una.

  29. AG
    Nu uita insa k GLO a spus k habar n-avea unde se afla pe pista, k influentzeaza lupta pt titlu, etc. Si il cred. Pe ploaie oricum e greu sa-i fi spus, mai ales intr-un tur in care a fost depasit de o gramada de baieti, care cu un tur in urma, care in acelasi tur. De aceea, sa fi ridicat piciorul mi se pare nonsens. Cu atat mai mult cu cat in retrovizoare nu vezi nimic cu trombele-alea de apa, pe reaccelerare. Nu se justifica. Ba mai mult, ar fi fost si periculos, nu uita accidentu’ ala din 2003 in care s-au facut muci aia pe ploaie (ALO parca l-a luat din plin pe WEB si acolo s-a terminat cursa).

    Apoi, sectoru’ asta pe care el a rulat atat de penibil, nu e unu’ virajat, e fix o reaccelerare continua 2-3-4-5-6-7. Sa pierzi 6s fata de HAM doar pe sectorul ala e uriash, oricum ai lua-o. Altfel cum naiba sa pierzi doar 15s pe intrebul tur parcurs in 90s cu pneuri intermediare?

  30. Da, in general dumele-alea de strategii apareau la americani, cand aveai 5-6 neutralizari intr-o cursa, nu anticipezi vreun pitstop, mizand eventual pe un Safety Car in ultima treime de cursa, ca sa eviti un splash and dash.

  31. skogers
    Dap. Iata ca si formula1.com, spune la intrarea lui Vettel la boxe din turul 52 ca „e ultima lui intrare – evident, planificata -, ceilalti piloti avand suficient combustibil pentru a parcurge intreaga distanta”.

  32. Un alt argument: problemele pe ploaie dk esti incaltzat cu gume de uscat apar in general pe perioadele de franare si nij macar acolo atat de pregnant k pe viraje.

    Vezi experienta lu’ BAR pe vechiul Hockenheim in 2000, cand a ales sa ramana pe slickuri, desi ploua, iar pe stadium omu’ pierdea, dar in padure, pe lungile linii drepte era okey.

  33. @AG

    Da, nu e de mirare. Mi s-ar fi parut cel putin curios k unii sa fi mizat pe un splash & dash miraculos evitat printr-un Safety Car pe final. I-as fi acuzat de blat cu FIA fara sa clipesc :)))))

  34. skogers
    Da, e al naibii de ciudat, oricum ai lua-o. Dar la care sector te referi cu „Apoi, sectoru’ asta pe care el a rulat atat de penibil, nu e unu’ virajat, e fix o reaccelerare continua 2-3-4-5-6-7. Sa pierzi 6s fata de HAM doar pe sectorul ala e uriash, oricum ai lua-o. Altfel cum naiba sa pierzi doar 15s pe intrebul tur parcurs in 90s cu pneuri intermediare?”.
    Depasirea lui Glock de catre Vettel si Hamilton se petrece la sfarsitul unui sector virajat, inainte de reaccelerarea finala.

  35. AG
    Dap, depasirea are loc pe trap-ul dintre sectoarele 2 si 3. Ma refeream la sectorul 3, final, pe care GLO a rulat asa penibil…

  36. AG:
    Da. Am vazut ultimele 2 tururi. Comentator e un tip batraior cu accent englezesc puternic. Pare ca stie despre ce vorbeste.

  37. AG
    Comentariul, intr-adevar, sub orice limita a jenibilului. Aia incepusera sa danseze cu 5 tururi inainte de final, erau pe nitroglicerina, iar Bonifaxu voia sa-mi povesteasca despre accidentu’ lu’ Pivato. Fratilor, sa le spuna astora k s-a desfiintzat telexu’! Imi vine si mie pe net ce si cum, dk chiar ma pasioneaza! Daca nu – nij k ma intereseaza! :)))

  38. skogers
    Pe mine m-a enervat si transmisia TV a lui Bernie. Era clar inca dinaintea turului 52, cand Vettel se pregatea de cea de-a treia oprire, ca il va ameninta pe Hamilton cand va iesi, iar camerele au stat foarte mult pe Massa si pe posibilul duel dintre Raikkonen si Alonso.
    Apoi, cand a inceput ploaia si Vettel depsise, era clar ca titlul va fi decis de lupta dintre Hamilton si Glock.
    Iar la emisiunea „lamuritoare” de dupa, noroc cu Şoni Dobai, ca a mai spus cate ceva, restul erau prea ocupati sa vorbeasca de Dorulet si de prostiile lor.

  39. Luati toate filmuletelşe de pe youtube, englezi, spanioli, nemti, toti se prinsesera ca Hamilton trebuie sa-l depaseasca pe Glock ca sa ia titlul. La noi, titlul a ramas la Massa minute bune dupa final :lol:

  40. Am revazut imaginile. Si mi s-a nazarit o alta idee. Nu cred, dar chiar nu cred k cu pneuri de uscat, doi piloti pe acelasi monopost poa sa ruleze in acelasi timp pe tur.

    E un scenariu extrem de prost… O sa verific maine cu niste comparatii de intermediare. Cert e k ei trec la intervale 30s si 1min pe un intermediar si altul. Ca un facut, sunt singurii cu pneuri de uscat pe final de cursa. Come on… Cine dintre echipele in afara punctelor NU si-ar fi lasat macar un pilot pe pneuri de uscat? Chiar asa, nimeni? Doar Toyota si-a lasat AMBII piloti pe pneuri de uscat? Pffff… treaba e complicata, astept maine o gramada de cifre sa vaz ce-oi face cu ele…

  41. Bai, dar mi-a fost o mila de tatal lui Massa. Din imbratisare si bucurie a trecut direct in stana de piatra.
    Oricum, prevad peste vreo doi ani un Vettel campion. Are vreo sansa de a ajunge la Ferrari sau McLaren? La BMW cred ca are.

  42. @AG
    Daaaa? Nij n-am mai ascultat ce comentau aia in ultimul tur, eram la telefon, dar te cred pe cuvant! :)))) Da, Alexandru Dobai a fost la obiect, asa mi s-a parut si atunci cand comenta, dar iarasi n-am auzit daca a ridicat chestiunea Glock. Parea fan Hamilton si destul de multumit de ce i se intamplase.

  43. Tu crezi ca toate echipele mici si-au chemat ambii piloti sa treaca pe intermediare ca sa nu existe posibilitatea compararii timpilor cu cei facuti de pilotii Toyota?
    Hai, ma, da-o naibii! :lol:
    Parca vad o circulara blitz de la Bernie si Max: „Toata lumea, minus Toyota, sa-si cheme ambii piloti la boxe sa ia pneuri intermediare! Geheim! Urgent!”. :lol:

  44. AG
    Dap, saracu’ Massa Sr. ma mir k n-a facut infarct. Oricum, io i-as lasa un doctor pe-aproape in seara asta.

    Mey, nu am zis nimic, doar ca pare potrivit cu mana, pentru prosti. Acelasi timp pe tur fics, sa nu mai stea omu’ sa se gandeasca k TRU si GLO au trecut la intervale de juma de minut unul de altul, k de ce TRU si GLO hodoronc tronc au fo singurii pe slickuri pe final… etc

    Io culmea nu pe Toyo ii suspectez asta, sau nu pe ei singuri. Ci in conjunctie cu sforaru’, care trebuia um pic sa imparta apele anul asta. Senzatia mea e k s-a lucrat la multe capete. Inca din calificari. Apoi, in inceput de cursa buzaurile lu’ Ferrari au fost la inaltime, iar Deutsche connection a venit cu replica bine: Toyota-Koln, Glock si BMW-urile de la Hinwil care au preferat neutralitatea.

  45. skogers
    Uite timpii pe sectoare.
    Hamilton: 1. 21.6, 2. 45.2, 3. 19.3
    Glock: 1. 24.8, 2. 54.7, 3. 25.0
    Mie mi se par diferente rezonabile, cu observatia ca pe ultimul, unde a pierdut cam mult, nu prea mai avea motive sa mearga tare, pentru ca fusese depasit.

  46. AG, intrebare simpla: ej Toyota, ai locurile, nu mai stiu, probabil 7 si 10 inainte de ploaie. De ce ti-ai lasa AMBII piloti pe slickuri? La Spa, toate echipele fie si-au trecut ambii piloti pe intermediare, fie unu’ pe slickuri, unu’ pe intermediare, cum pare de altfel logic, k sa minimizezi sansele de a pierde puncte pretioase.

    Iar la Spa, atentie, ploaia a venit cu 2 tururi inainte de final, nu cu 6, k aici.

    N-am spus ca alorlalti li s-a ordonat o evidentza. Era evident k pneurile intermediare reprezentau o alegere logica in orice circumstantze de gen. Io ma minunez nu de ce Toyota a lasat un pilot pe slickuri, ci de ce i-a lasat pe amandoi! Iar aici, scuza-ma, dar mi se pare k singurul motiv pt care au mizat pe prostia asta a fost k sa nu creeze suspiciuni! Imagineaza-ti k GLO ar fi fost singurul pilot pe slickuri. Toata lumea ar fi sarit: SCANDAL! Ala a vrut sa se implice, s-a dat la o parte, etc. Asa, ai comparatie de timp pe ultimul tur, identic, „asezati-va ordonatzi la locurili voastre”, liniste, tovarashi…

  47. AG
    Pai aia cu „nu mai avea motive sa mearga tare pe ultimul” nu e o judecata a posteriori? Omul ce facea: contabiliza cate locuri pierdea cand el nici nu stia cine il depasea, pe unde? Nu cred…

    Vettel e neamt. Piloteaza pentru Toro Rosso. Si mai am 3 argumente, ultimul fiind k e campion, aici sunt de acord cu tine. Nu-sh cine sa-l ia, k la jocu’ asta m-am fript mereu. IO am tot tinut-o matz pe varza ani de zile cu Alonso la Ferrari si iata k nij pana azi nu s-a intamplat! Sunt total pe dinafara la d’astea…

  48. skogers
    Totusi, era unica lor sanse de a lua puncte, un gamble pe ploaie. E ciudat, de acord, sa decizi sa-i lasi pe amandoi, dar e greu de presupus ca era scenariu.
    Mai imi amintesc scandalul planurilor furate de acum cativa ani de la ferrari, dar si depozitiile in procesul cu McLaren de anul trecut. Aici e de vorbit.

  49. AG

    Pe primul sector, unde ai 2 perioade babane de franare si 3 viraje – diferenta de timp intre GLO si HAM e de 3 secunde. Pe ultimul (similar ca durata) – in care ai doar o reaccelerare, nothing more, ai diferenta de timp de 6 secunde!!!

  50. skogers
    Vettel nu e la prima cursa foarte buna. Apoi, are marea calitate ca e neamt intr-un sport in care BMW si Mercedes au nevoie de nemti.
    Sper sa ajunga la anul undeva bine, ca lucrurile nu sunt foarte clare cu line-up-ul din 2009.

  51. Nu e, monser, judecata „de-a posteriorul” :D
    Mie mi s-ar fi parut mai ciudat sa piarda foarte mult pe primul si sa ramana in siajul lui Hamilton pe ultimul, in sensul ca „te-am asteptat, acum insa, dupa ce m-ai depasit, bag gaz”. Nu uita ca dupa Hamilton l-a depasit si Rosberg, chiar daca era in urma cu un tur. Poate ca incetinirea pe ultimul sector i se datoreaza si lui Rosberg, cine stie?

  52. AG
    Ok, corecta observatia cu planurile, etc. Nu mai stim nimic despre asta. Doi baieti parca au fost condamnati, Gustav Brunner (ex-Ferrari, ex-Minardi) – nu, Ove Andersson – scos la pensie. Acum iz dai seama k n-o sa fabulez. Dar habar n-am. Nu stiu dk s-au platit si niste politze.

    Io zic k se stia k in buna traditie Ferrari, macaroanele o sa activeze buzoienii si satelitzii din dotare. Ailalti n-au facut decat sa se asigure fie de neutralitatea unor domni (BMW), fie de cooperarea only in case of emergency. Si a cam fost emergency.

  53. Trebuie sa spun ca sunt multe aberatii scrise in comentarii . In primul rand toti au gresit cand au schimbat pneurile .Glock era la 15 secunde in spatele lui Hamilton nu a schimbat si a venit la 5 secunde in spate cu emotii f mari pt Hamilton. Hamilton a gresit grav cand a abordat cursa sa obtina locul 5 a mers numai la 70 % din capacitate toata cursa si era sa-l coste f mult , o greseala f mare , sper sa fi invatat din greseli .In legatura cu timpii pe fiecare sector ei se gasesc live pe formula1.com. E normal sa se piarda pe a doilea sector cel mai mult timp pentru ca e cel mai lung : 54.7 glock fata de 45.2 hamilton nu putea sa piarda aceleasi secunde pe al treilea sector 25 glock fata de 19.3hamilton. Si in incheiere Hamilton daca nu schimba pneurile probabil ca termina mai in fata cu 2-3 locuri dar el a facut exact ce facea si massa nu a vrut sa riste nimic si era sa piarda tot pe final. Nu se poate face comparatie cu circuitul de la spa ca acolo un tur are 1:50 secunde si aici are 1:12 secunde deci mult mai lungii 3 tururi si acolo se merita sa schimbi pneurile dar aici nu. Toti care au schimbat au gresit . Sa auzim de bine.

  54. Ai dreacu comentorii aia englezi, chiar se uitau la cursa! Au sesizat imediat ca Glock a fost depasit. Ai nostri si-au dat seama dupa genericul de final(vorba vine..).

  55. Gun
    Da, judecand acum, e clar au gresit ca au intrat sa schimbe. Daca insa ploaia ar fi fost mai zdravana, era exact pe dos. Doar in ultimul tur a plouat mai zdravan. Vezi ca incepe sa ploua, nu prea e bine sa astepti, intri, ca apoi pierzi mai mult daca incepe ploaie zdravana.
    Cu strategia de a se concentra pe obtinerea locului 5, cei de la McLaren clar au gresit. M-au uimit inca din calificari si nu numai pe mine. Se pare ca dupa ce au pierdut titlul anul trecut la Interlagos, au suflat cam mult in iaurt si era sa-i coste zdravan.
    Cu sectoarele sunt de acord cu ce zici, este si opinia mea, insa skogers spunea si el ceva interesant si adevarat. Ca S2, desi mai scurt decat S3, e mult mai virajat.
    Tu, in locul lui Dennis, vazand ca incepe ploaia si ca (,) cei din fata au intrat toti la boxe, nu l-ai fi chemat si pe Hamilton? Ba evident ca da. Vorba lui Dennis: „Cine s-ar fi gandit ca Glock nu va intra?”.

  56. Nu stiu de ce aveam impresia ca Hamilton a facut a doua oprire mai pe la jumatatea cursei, dar intr-adevar a oprit undeva pe la turul 40, deci era si el plin pana la sfarsit. My mistake:D. Oricum, sunt de parerea ca indiferent cat de bataios se dadea Glock, tot era prins si depasit. Respekt!

  57. Revazand acele imagini din ultimul tur, nu mi sa parut ca masinile improscau prea multa apa si calitatea video era buna. Am impresia ca Ferrari au fost invinsi cu armele lor :D. Trebuia sa se intample si asta o data ;).

  58. Eu daca eram in locul lui Denis luptam pentru locul 1 de la inceputul din calificari.
    Eu in locul lui denis evident ca nu il chemam cand erau cateva picaturi . In chemam in ultimul tur sau penultimul daca vedeam ca ploaia e putermica.
    Oricum aveam de castigat si daca ploua mai tare si daca ramanea la fel pentru ca obtineam un timp mai bun cu pneurile vechi de uscat si incalzite decat cu pneuri intermediare cand deabia ploua .
    Un tur in brazilia e f scurt si nu trebuia graba la schimbat mai ales ca ploaia era decat in zona boxelor si evident putea f usor sa schimbe
    daca ploaia se intetea .

  59. Prostia ca Glock s-a lasat depasit vine din faptul ca noi
    suferim de pe urma blaturilor din fotbal .Daca nu sunteti pasionati de f1 nu are rost sa comentati pe aici
    uitati-va in continuare la fotbal .Din moment ce si truli coechipierul lui glock a facut in acelasi timp ultimul tur la
    secunda se mai poate comenta ceva ? Oricum sfatul meu e sa va uitati la cursa pe itv acolo
    se comenteaza cu adevarat si chiar daca nu iti place f1 nu ai cum sa nu te lasi cuprins de adrenalina in timpul comentariilor
    facute de niste adevarati profesionisti .Daia unii pot fi plati pe un sezon cu milioane de lire si
    altii de la noi se duc pe banii lor sa comenteze (cine s-a uitat pe tvr dupa cursa stie despre cine e vorba)
    Cu toata modestia eu pot comenta mai bine de acasa decat cu acces la net decat unii care se duc la fata locului .

  60. Si inca ceva, la itv se vorbea ca e posibil sa il i-a pe glock
    de un tur si numai la timpii lui fata de cei ai lui hamilton se
    facea referire . Ca sa nu mai zic ca fiind englezi i-au ironizat evident
    pe cei de la ferrari care incinsesera o hora luati de val mult prea devreme :D

  61. Hamilton nu stie sa gestioneze un final de sezon. Sa ai de doua ori 7 puncte avans inainte de ultima cursa a sezonului, si sa iei doar un titlul, si acela la mustata, spune multe.

    Oricum, la anul vom avea un nou campion mondial. FERNANDO ALONSO!!! Omul asta e senzational…
    Iar cei de la BMW ar face bine sa il ia pe Vettel in locul lui Heidfeld…

  62. @Gun

    Vezi k iz dai singur cu tesla, omule: ok, poate nu ne pricepem f bine la F1 si unii dintre noi mai avem si fictiuni mentale, de acord cu asta, da’ sa zici k dk ai fi fost manager de echipa ti-ai fi chemat pilotu’ la boxe in ultimu’ tur e TERROR. :))) Cre k a doua zi ej concediat instant, cu exceptia cazului in care ai actiuni acolo.

    Apoi, logica ta oricum bate spre tec/mahon, pt k Glock ala a facut strategia aia de care ai zis tu: cu pneurile-alea incinse de uscat a mers pana la capat. Si iaka a fo depasit de toti. Deci nu asta era strategia.

    3. Ca sa evit o judecata posteriori de genul celei asumate de tine, care dupa ce ai citit pe site-uri f’o 3 ore dupa cursa unde ploua si cat ploua pe Interlagos, m-as risca sa zic si k daca s-ar fi terminat cu 2 tururi mai devreme schimbarea pneurilor pe intermediare in cazul Ferrari si McLaren ar fi fost perfect justificata. Intr-o cursa cu asemenea importanta, poti sa-ti permiti fie sa fii prudent (ploua, deci imi pun manusi), fie sa mergi la doua capete (unu’ cu intermediare, altu’ cu uscate). Nu insa sa sfidezi orice logica elementara (evident, cu exceptia cazului in care ej pe punctul de a nu-ti atinge obiectivu’, da’ reamintesc k HAM era virtual campion mondial cand a inceput ploaia).

  63. @AG

    Nu ma ajuta f tare chestia cu FIS la inceputul cursei. FIS a trecut pe pneuri slick in turul 2, sub Safety Car. Primul tur curat a fost Turul 5: MAS – 1:19.9 / FIS – 1:30.0. apoi, in turul 6 MAS – 1:18.8 / FIS – 1:25.4

    Fata de finalul cursei, cand tendintza de vreme era inversata, treaba sta asa: BAR (rula in aceeasi zona cu TRU pe final, verificat) a scos pe ultimul tur 1:22.9 cu intermediare, iar GLO si TRU cunoastem: 1:44,7.

  64. Mi-a mai incoltzit o porcarie in cap cu privire la cei doi bajetzi Toyota pe slickuri pe final.

    Singura intrebare e: de ce amandoi si nu unul singur cu slickuri? Raspuns: unul singur n-ar fi ajuns. Dk stropeala se oprea (dar ea a durat pana la final), era clar k omu’ cu slickuri o ducea pana la capat si castiga si cursa. Da’ MAS ar fi terminat pe 2 (avea un avans bun fata de garda pretoriana RAI-ALO, care oricum erau acolo la baraj, nu la racing).

    Asa, era nevoie si de GLO si de TRU, k – indiferent de cat se koieste HAM pe final si cat de mare e deruta in caz de ploaie insuficienta – primele doua locuri sa fie acontate si MAS out of contention.

    Ideea e halucinanta si, recunosc, la limita patologicului. De aceea, o pun pe seama faptului k mi-a venit aseara, la 3:30 noaptea. Azi nu mai recunosc nimic. Mi-am luat medicamentele.

  65. ce cursa! ce final! eram curios ce comentati aici :)

    mie cea mai de-zona-crepusculara manevra mi s-a parut a lui kubica, care i-a depasit pe amundoi vettel si hamilton! o fi venit lansat? :D

    respect vettel. cand era in spatele lui hamilton nu s-a repezit in el „la oha” riscand sa-l scoata de pe circuit, dar cum a avut ocazia unei depasiri „curate” a facut-o. chiar, despre asta nu se vorbeste, cum de s-a lasat hamilton asa usor? l-o fi confuzat polonezu nebun :).

    si inca ceva… inainte de f1 am vazut intamplator o parte din cursa supersport pe eurosport parca. cu cea mai halucinanta faza vazuta vreodata. turcul sofuoglu l-a depasit pe liderul de pana atunci al cursei, si s-a intors spre el sa-l loveasca!! dupa care a continuat furios si s-a desprins in fata. din cate vad pe net a si castigat detasat. faza a fost „surreal”. nu stiu de ce in aceeasi stare de spirit mi l-am inchipuit pe kubica :D

  66. explorish
    Cei de la McLaren au spus ca si-au dat seama ca nu are rost sa riste olupta cu Vettel si sa-si conserve locul 5 pentru Hamilton. Totusi, faptul ca Glock nu a intrat pentru gume intermediare i-a luat prin surprindere. „Urmaream pozitiile prin GPS si am stiut ca Lewis are timp sa-l depaseasca pe Glock in ultimul tur. Totusi, ne gandeam: «Dar daca nu iese?», a spus Whitmarsh, CEO la McLaren.

  67. Chiar n-am inteles ce l-a apucat pe Kubica dupa ce-a fost depasit sa-l apuce amocul. In plus Ham a fost mult prea pasiv la depasirea lui Vettel. Parca stia ca e unu’ cu nume de pistol mai incolo care nu stia cum sa franeze mai tare.
    Bei fratilor nu vi se pare ca a ajuns mare vedeta Glock asta ? Asa peste noapte a decis el titlu. A uitat toata lumea balbele mecanicilor Ferrari, greselile de pilotaj ale lui Hamilton. Hai sa-i luam gatu’ lu’ Glock.

  68. @AG

    Right, io ti-am zis k la BMW era lucratura. :))))

    @X
    Haide, mey, omule, ej blocat pe asta cu Glock. Normal k sezonu’ s-a jucat oriunde altundeva, uite debutu’ catastrofa pt MAS sau penalizarile lu’ HAM sau oriunde altundeva. Cert e k nu despre asta era vba. Nu dk merita sau nu HAM sau MAS! Ci despre o pura faza de cursa! Niste tururi acolo, iaca, care dupa mine au semanat cu Rocar – Petrolu’!

    2-1, cel mai frumos scor!

  69. Am avut cel mai spectaculos final de sezon din toate timpurile . In acest context mi se pare o nebunie sa introducem teorii de conspiratie , teorii care se bazeaza pe o serie de informatii gresite oferite de comentatorii TVR (am vazut pe un HDrip, nu m-am uitat la ei in direct , nu sunt masochist ) de unde au pornit speculatii le la noi . Rezumand : 1. McLaren a procedat corect cu tactica conservatoare , in calificari Hamilton avea combustibil mult pentru ca se prefigura o cursa cu ploaie , iar in aceste conditii un SC era posibil , iar cu totii dupa locul 11 avand sansa sa se adapteze inainte cursei , McLaren nu putea risca o iesire a lui Hamilton dupa prima alimentare/schimbare pneu in jurul locurilor 8-10 cu o serie de baieti lenti dar nu suficient de lenti in fata lui .
    2. Si in cursa au adoptat o tactica conservatoare , care ar fi fost corecta , daca n-ar fi intervenit ploaia si decizia la fel de corecta (nimic de pierdut) a lui Glock de a ramine pe slick pe o ploaie nu foarte puternica . Dar norocul lui Hamilton a fost ploaia care s-a intetit exact pe ultimul tur , facand pe Glock sa se simta ca un elefant intr-un magazin de portelan , incercand sa faca break-dance :) . Nu se poate cu slick in asemenea conditii , s-a vazut si in Spa . Nu e nici o conspiratie aici , ci un noroc incredibil a unui Hamilton neobisnuit de cuminte . Daca ploaia puternica ar fi intarziat 30 de secunde , Massa era campion .
    3. Pacat ca un asemenea sport , pe care eu vreau sa-l consider de elita , este in continuare “sabotat” de diletantismul celor de la TVR (exceptie Alex.Dobai) . Dar vad ca si comentatorii ITV au gresit mult , si ei asteptau 3 opriri pentru primii 4 , numai ca ei au scuza tensiunii si implicarii directe .

  70. @AG
    Q & A cu Glock pe site-ul Toyota, raspuns la multe dintre intrebarile gen: „ai lasat-o mai moale?”, „cine era in spatele tau?”. Hai sa te vad cu concluzia, Adriane, k deja e nice! ;;)

  71. … Ia uite ce zice Glocu’ azi: „I didn’t even know that Lewis was directly behind me. The team told me that Sebastian Vettel was catching me and they kept me updated on his position but I was concentrating so hard on keeping the car on the track. I didn’t even know that Lewis had overtaken me until after the race. I was passed by three or four cars on the final lap and it was not easy to keep track of what was going on.”

    Cam asta ziceam si io aseara, k nu putea sa vada cine il depaseste, dk mai sunt si altii, samd, deci nu se justifica s-o lase mai moale dupa ce trecuse toata gasca, asa cum sustine AG.

    AG presupunea k pe ultimul intermediar, timpu’ lu’ Glock a fo asa de catastrofal fiindca omu’ dupa ce a fost depasit de toti a lasat-o mai moale…

  72. Incerc sa vade mai clar, da’ io cre k aia de la Toyota mai rau s-au adancit in kkao cu Q&A-ul asta comandat azi pentru Glock. Parerea mea.

  73. Alexandru Sipos
    Da, si pe mine m-a mirat faptul ca se asteptau 3 opriri, dar sa nu uitam ca prognoza meteo (care s-a si adeverit) anunta cel putin doua reprize de ploaie. caz in care, ca manager de echipa, analizezi serios aceasta strategie.

  74. Io nu cred ca se poate sa fie vreun scenariu – tot ii zicea unu si lu Miki Alexandrescu care ne dezvaluia si noua cum sta treaba. La o cina cu Max sau o bere cu Mario, tot afla el ceva. Si il scapa gura asa, complice…
    Abia astept sezonul 2009 cand cred ca o sa fiu fan Vettel si o sa ma uit pe RTL unde comentatorii se uita la aceeasi cursa cu mine.

  75. Revin . M-am uitat pe ultimul tur a lui Glock , imagine onboard (transmisie Premiere) . Omul s-a straduit , fara sa exceleze , si n-a avut aderenta deloc la iesirea din acul de par si apoi in curba stanga care a urmat (si care se ia cu acceleratia la podea in conditii normale ) nu numai ca nu a „dozat” acceleratia cum se face cu pneul intermediar dar a si franat in mijlocul curbei .Si in zona imediata a si fost depasit de Vettel si Hamilton . Omul s-a luptat efectiv cu masina , insa e adevarat ca un Alonso sau Schumacher scotea mai mult din masina si in aceste conditii , dar Glock nu este si nu va fi un mare pilot . A pilotat mediocru in conditi extrem de grele ,dar un campion cu „cojones” risca mai mult dar cu siguranta putea sa mai castige cateva secunde in zonele de franare unde Glock era PREA precaut , desi adevarata problema in ploaie medie , este acceleratia din curba , acum fara control de tractiune . Nu e blat deci , doar ca a fost Glock , si nu un pilot foarte bun .

  76. adevaru e ca daca ar fi sa-i credem pe astia de la mclaren ca au lasat totul la voia intamplarii, mergand pe mult-doritul loc 5 fara sa-si ia nicio precautie inainte de cursa in caz ca ceva neasteptat ar fi intervenit, inseamna nu ca sunt prosti, ci ca sunt INGRIJORATOR DE PROSTI !! e clar ca si-au asigurat non-combatul unor piloti si neutralitatea altora just in case …. si cu toate acestea era sa nu le iasa nimic din cauza ca vettel e cu capu’ :))) …. nu a fost nimic altceva decat noroc in cazul lu hamilton, el era atat de preocupat sa conduca prudent ca nu cumva sa iasa in decor ca in 2007 knd se batea cu alonso din orgoliu la start si nu pt ca ar fi avut neaparat nevoie de pozitia aia, incat nici n-a mai avut puterea sa reactioneze corect cand l-a depasit vettel …. uitati-va p film sa vedeti fatza lui ron dennis cand vettel era pe cale sa-l depaseasca pe hamilton inainte de intrarea boxe pt pneuri de plaoie …. se facuse kktu cute in pantalonii lui …. dupa 2007, intr-un fel legea compensatiei functioneaza. sper exemplu, deviind, am pariat pe victoria lui kubica in canada stiind ca va fi 1 an de cand era sa moara acolo si ghici …. am castigat cu o cota de 12 !! ocaziile mereu se razbuna …. la fel am pariat pe hamilton la monaco … si ghici …. :D …. acum ca sa extindem mi s-ar parea interesant daca am putea tine un fel de jurnal aici unde cei care pariaza (si) pe F1 sa dea pronosticuri, mai facem si noi bani de-o shaorma :D …. TIP: anul asta in turcia sigur nu mai castiga massa … ori kimi ori hamilton … asta pentru sirul intrerupt de victorii a lui kimi de la spa …. unde victoria era a oricui altcuiva numai a lui massa nu, care aproapo e jalnic ( ca sa fiu elegant ) pe ploaie. p.s. sper sa ajunga intr-o zi la ferrari vettel si alonso …. doar asa, sa vedeti cum ii arata un alt ucenic lui alonso cum se conduce :)))